AV TOR-BJØRN NORDGAARD,
tekst og foto
De siste 35 årene har Benjamin Berger vært pastor i en messiansk menighet med til-hold i Christ Church, den vakre kirken like ved Jaffa-porten i Gamlebyen i Jerusalem, som helt sikkert mange nordmenn har vært innom under et opphold i Israel.
Berger og hans bror var med på oppstarten av menigheten for 35 år siden, og før det var de med på å starte et fellesskap i Galilea. Brø-drene har bodd 53 år i Israel, noe de hele den tiden har opplevd som sitt livskall.
29. juni til 2. juli besøkte Benjamin Berger sommerkonferansen til IKAJ Norge, på Dal Gjestegård ved Åsgårdsstrand i Vestfold. Der underviste han fra Guds Ord, og han delte også historien om hvordan han som ung mann kom til tro på at Yeshua – Jesus – er jødenes Mes-sias.
Søkte etter sannhet
Berger er født i USA og ble oppdratt som ortodoks jøde. Men han studerte arkitektur i Danmark, og da han etter studiene ble boende der og jobbet som arkitekt, gikk han gjennom en periode der han var på søken etter sannhet.
– Jeg var ikke sikker på om det var noe slikt som absolutt sannhet. Og jeg oppdaget da jeg så på mitt eget liv, at jeg hadde tatt avstand fra Gud, fortalte han.
– En kveld da jeg kom hjem fra jobb, beg-ynte jeg å tenke på dette med tro. Jeg grublet over hva det vil si å være en jødisk person. Vi har jo hatt en så vanskelig og komplisert histo-rie. Jeg tenkte med meg selv at jeg aldri kom til å finne noe svar på disse spørsmålene.
Det er da han blir overrasket av et nærvær han aldri før har kjent.
– Plutselig fikk jeg en opplevelse av at det var noen der i rommet sammen med meg. Jeg så ingen, men følte et nærvær. Det var vid-underlig, men jeg visste ikke hvem det var, forklarer han fra talerstolen til norske Israel-venner.
Møtt av et nærvær
– Jeg ble skremt av at jeg ikke klarte å sette fingeren på hva dette var for noe. Jeg tenkte at uansett hva det er, så kommer det i alle fall ikke fra denne verden. Jeg kjente en renhet, noe vi kaller hellighet, og jeg hadde aldri op-plevd det før. Jeg følte også en kjærlighet som jeg aldri hadde erfart før, skildrer Berger, og fortsetter:
– Nærværet kom enda tettere på. Jeg hadde en følelse av at det var en som hadde en nøk-kel, og at Han tok nøkkelen og åpnet opp hjertet mitt, som hadde en dør som lignet døren til et bankhvelv. Da døren gikk opp, gikk nærværet rett inn i hjertet. Jeg begynte å gråte. Jeg hadde ikke noe begrep om hva dette var for noe, men jeg var berørt av Herrens kjærlighet.
«Abrahams, Isaks og Jakobs Gud»
Så forteller Berger at han opplevde å høre en stemme som sa:
«Jeg er Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, og jeg er din Gud. Ditt liv er som en åpen bok for meg. Ingenting er skjult for mitt åsyn. Jeg vet alt om deg.»
– På den ene siden var det en trøst å få vite at det er en Gud som vet om meg og taler til meg. Og på den andre siden var det veldig skremmende. Jeg hadde ingenting å skryte av. Jeg levde et syndig liv. Da hørte jeg det hebraiske navnet Yeshua. Da var det som Paulus beskriver det: Sløret ble tatt bort fra mine øyne. Hele perspektivet mitt foran-dret seg, forteller Berger.
Fant Jesus i GT
Det var i 1967 den skjellsettende erfarin-gen fant sted. Og i de påfølgende tre årene levde den unge mannen alene med sin nye tro, uten å finne frem til noe fellesskap. Han fortsatte å jobbe som arkitekt, og flyttet etter hvert fra Danmark til Nederland på grunn av en ny jobb. Og han ble mer og mer opptatt av å lese i Bibelen.
– Jeg leste i Det nye testamentet for første gang, og jeg var overrasket over å oppdage at jeg trodde på det jeg leste. Jeg begynte å studere Det gamle testamentet også, for jeg ville se om jeg kunne finne profetier eller andre ting der som bevitnet Det nye testa-mentet. Som en jødisk person var det viktig for meg å finne ut om det var sammenheng mellom disse, forteller han i samtale med Et ord fra Jerusalem.
Og han forteller at han fant det han lette etter.
– Gud begynte å åpne Bibelen for meg. Og jeg fant Jesus i Det gamle testamentet. Det bør være viktig for alle, mener jeg, men det er spesielt viktig for oss jøder.
Et nytt fokus
Da han leste i Det nye testamentet, fant han ut at det ikke bare er oppfyllelsen av Det gamle testamentet, men at det også viser veien til frelse.
– Den mosaiske troen lærer oss om men-neskets falne natur, men den gir oss ikke motmiddelet mot syndeproblemet, forklarer han.
– Jeg oppdaget at hvis du tillater Den Hellige Ånd å arbeide i deg, så vil det føre til dype forandringer i livet. Du vil vite at du er et barn av Gud, og hele perspektivet på livet vil forandre seg.
Slik fikk Benjamin Bergers liv et nytt fokus.
– Fokuset i livet mitt ble å følge Herren. Karrieren var ikke lenger i sentrum. Yeshua var i sentrum.
Kall til Israel
I 1970 dro han på besøk til foreldrene
og broren i USA. Han tok det vanskelige skrittet å fortelle familien sin om sin tro på Yeshua.
– Å fortelle det til foreldrene mine, var
veldig vanskelig. Slik vil det være i de fleste jødiske familier. Men jeg fikk dele historien min med broren min også. Og han ble en troende med det samme han hørte mitt vit-nesbyrd. I slutten av 1970 ble han den første av oss to til å reise til Israel, forteller Benja-min Berger, som dro etter broren bare noen uker senere.
Og siden har de bodd i Israel – gjennom 53 år.
Han forteller at han kort tid etter møtet med Yeshua, fikk en fornemmelse av at dette som han nå hadde opplevd, skulle hans folk en dag få erfare. Og før han hadde møtt noen andre messianske jøder, kjente han seg dratt til å flytte til Israel for å se hva Herren ville gjøre.
Gjennom det siste halve århundret har han og broren fått bevitne – og stå midt oppe i – fremveksten av den messianske bev-egelsen i Israel.
– Man kunne skrive metervis med bøker om alt vi har fått være med på, mener han.
– Gud gjør noe vidunderlig i vår tid. Han samler det jødiske folk fra hele verden og bringer dem tilbake til hjemlandet sitt. Og midt i dette er det en oppvåkning av folk som anerkjenner hvem som er den sanne Kongen. Det er en dobbel hjemkomst. Det er å komme hjem til våre forfedres land,
og det å komme hjem til våre fedres Gud, forkynte Berger på IKAJs sommerkonfer-anse.
Fiskere på Genesaretsjøen
– Vi visste først ikke hva Gud hadde for oss i Israel, forteller Berger til Et ord fra Jerusalem.
– Vi brukte mye tid i bønn og i Ordet, og vi begynte å dele evangeliet blant jøder. De første fem årene bodde vi i Betania, som er en by med arabisk befolkning. Det var viktig for oss, sier han, og forteller:
– Vi fikk god kontakt og gode relasjoner blant araberne. Det var svært annerledes enn i dag. Slik vi opplevde det, var det ikke så stor motstand mot den jødiske staten som det er i dag. Vi kunne leve i fred sammen med dem, og vi hadde gode opplevelser sam-men med dem.
Etter fem år måtte brødrene flytte. De ble israelske statsborgere og kunne dermed ikke lenger bo på den såkalte Vestbredden. Da gikk veien til Galilea.
– I en liten landsby nord i Galilea opplev-de vi en liten vekkelse, der flere kom til tro, minnes han.
I flere år bodde de i Tiberias, der brø-drene jobbet som fiskere og var med på å etablere et lokalt trosfellesskap.
– Så dere levde som disiplene da, som fiskere på Genesaretsjøen?
– Ja, jeg vil si det, selv om det er to tusen år imellom oss og dem, smiler Benjamin Berger.
– Vi levde i tro og fellesskap, vi var fiskere, og vi var i prosess med å starte et fel-lesskap i Tiberias, oppsummerer han.
Startet menighet
På midten av 1970-tallet flyttet brødrene til Jerusalem, og i flere år levde de i et kolle-ktiv der man tok seg av blant annet ungdom-mer som hadde kommet feil ut i livet og trengte noen å flytte inn hos for en stund.
Den messianske bevegelsen var liten, men hadde begynt. Man kan si den startet i 67. Berger forteller at det var rundt ca 75-76 at de begynte å se at israelere kom til tro. For 35 år siden startet det kapittelet av tjenesten som begge brødrene fortsatt står i. Da var de med på å etablere en frittstående messiansk menighet med lokalisering i anglikanske Christ Church.
– Forsamlingen vokste raskt. Det har vært oppturer og nedturer, men Gud har holdt oss oppe, sier han takknemlig.
Får mye besøk
I dag er de rundt hundre medlemmer, men gjerne dobbelt så mange på gudstjenestene hver sabbat. De holder jo til midt i turistløy-pa og får mange besøkende.
– Er det bare en glede, eller kan det også være utfordrende å ha så mange nye innom hele tiden?
– Det er en utfordring, og vi har stilt spørsmål ved det i årenes løp. Men vi har kommet til at dette er en av måtene folk fra nasjonene kan få kjennskap til den mes-sianske bevegelsen og erfare hvordan våre gudstjenester er. De fleste som kommer, ser ut til å være veldig glade for å få oppleve hvordan et messiansk gudstjenestefelleskap foregår.
Voksende bevegelse
Den messianske bevegelsen har vokst frem i hele Israel, hovedsakelig fra 1970-tal-let. I 1948 skal det ha vært bare 23 messian-ske jøder i Israel. I 1989 var tallet steget til 1.200, fordelt på 30 menigheter. I 1999 var det økt til 5.000, fordelt på 81 menigheter.
I 2017 var det 300 menigheter og anslagsvis 30.000 messianske jøder i Israel, ifølge One For Israels undersøkelse fra 2018.
I fjor ga Caspari Center i Jerusalem ut boken Jesus-Believing Israelis: Exploring Messianic Fellowships, som bygger på en forskningsrapport. Den har komet frem til at det var 280 messianske fellesskap og 15.323 messianske jøder i Israel i 2020.
Berger viser til migrasjonsbølgene fra først Etiopia og senere de tidligere Sovjet-landene som en del av forklaringen på vek-sten. Men fra midten av 1970-tallet har også jøder i Israel kommet til tro på evangeliet.
– Hvordan er det å kommunisere evange-liet i din kontekst?
– Det er generelt veldig viktig for jøder
å se forbindelsen mellom den gamle og
nye pakt, at det er en kontinuitet, at det ikke er en ny religion vi kommer med. Yeshua er først og fremst Israels Messias. Folk trenger å komme til en forståelse av at Yeshua tilhører det jødiske folk, og det jødiske folk tilhører Yeshua. Det er ikke enkelt, etter to tusen års kirkehistorie med sterk fremmedgjøring på begge sider, svarer Berger.
Han fremholder at bare Gud kan helbrede relasjonen mellom de kristne og jødene.
– De to vil komme sammen til slutt. Hed-ningene vil forstå at de er podet inn på det samme treet. Og jødene vil forstå at Yeshua er Messias og at frelsen er universell, at den er tilgjengelig for folk fra alle nasjoner.
AV TOR-BJØRN NORDGAARD,
tekst og foto