AV TOR-BJØRN NORDGAARD, tekst og foto
Det var et bredt spekter av internasjonale talere som besøkte sommerkonferansen til den norske avdelingen av Internasjonale Kristne Ambassade i Jerusalem. Fra Israel kom to pastorer: Jødiske Benjamin Berger som har startet og leder et messiansk fellesskap i Christ Church i Gamlebyen i Jerusalem, og arabiske Saleem Salash, som er menighetsplanter og pastor i Jesus sin egen historiske hjemby Nasaret. Amerikanske Nicole Yoder, som bor i Israel og leder IKAJs hjelpearbeid der, rapporterte blant annet om hvordan nyankomne jødiske emigranter får hjelp til å komme i gang med sin nye tilværelse i Israel. Russiske Julia Popova fra Livets Ord Moskva fortalte om forsoningsarbeidet hennes menighet driver, der evangeliske kristne og jødiske samfunn i Russland har fått sterke relasjoner de siste årene.
Søskenrivalisering
Deltakerne som tok turen til idylliske Dal Gjestegård ved Åsgårdsstrand i Vestfold, fikk en langhelg med både bibelun-dervisning, ferske rapporter fra Israel, lovsang ledet av Marius Wigardt med team fra Filadelfia Kristiansand – og solskinn og sommerlig fellesskap.
I åpningsmøtet slo Julia Popo-va an tonen med å utfordre til å la lidenskapen for kristen sion-isme bli fornyet i hjertet. Første gang vi møter betydningen av Sion-fjellet i Jerusalem, er i historien om David, fremholdt hun. Det var der David regjerte over hele Israel, og David hadde en lidenskap for å bringe Guds nærvær dit ved paktsarken.
– Sion står for enhet. Et forenet folk, med enhet i tilbe-delse. Det er et møtested mel-lom Gud og Hans folk, og et møtested mellom ulike nasjoner som kommer sammen. Og Sion er stedet der Guds plan skal bli åpenbart for alle nasjoner. Sion-isme handler om at Herren vil velsigne alle verdens nasjoner, forkynte hun.
Popova forkynte også om hvordan spliden mellom kristne og jøder som startet tidlig i kirkens historie, har begynt å bli reparert i vår tid. Hun gikk tilbake til historien om Kain og Abel i 1.Mosebok, og viste til at rivalisering mellom søsken er det menneskelige samfunns eldste problem.
– Søskenrivalisering er et gjen-nomgangstema i Bibelen, og det er også hovedforklaringen på spliden mellom kristne og jøder, som ble formalisert i erstatning-steologien på kirkemøtet i Nikea i år 325, forklarte hun.
– Gud samler bruden
Benjamin Berger påpekte det samme.
– Det første store skismaet i Kirken, var splittelsen mellom jøder og hedningkristne, underv-iste han.
– Den første menigheten var en fullstendig jødisk menighet. Da Peter manet til omvendelse på pinsedagen, handlet det ikke om at han ba tilhørerne kon-vertere til en annen religion, han ba dem omvende seg i hjertet så de kunne bli født på nytt, forkl-arte Berger.
Berger mener man allerede da Paulus skrev romerbrevet, så de første tegnene på frakoblingen mellom de jødiske Jesus-troende menighetene og de hedning kristne menighetene. Derfor forklarer Paulus i romerbrevet at både jøder og hedninger er grener på det samme oliventreet.
Til tross for Paulus´ forman-inger, utviklet kirkefedrene erstatningsteologiske ideer om at jødene drepte Jesus, og at Gud hadde vendt seg bort fra dem. Skismaet mellom jøder og hedning kristne har holdt seg til i dag, og historien er som kjent full av vonde kapitler der dette har ført til at antisemittismen har fått utbre seg. Det at kristne i dag står opp som venner av Israel og det jødiske folk, er his-torisk nytt, påpekte Berger.
– Vi lever i en tid av adskil-lelse. Men Gud samler bruden. Yeshua har én brud – og ingen konkubiner. En dag blir det bryllup og en fullkommen enhet mellom Messias og bruden. I dag leder Gud oss fremover mot det punktet.
Han viser til både at relasjo-nene mellom kristne og jøder er i endring, og til at det jødiske folk vender hjem til Israel – og til at stadig flere jøder kommer til tro på Jesus som Messias.
– Det jødiske folk samler seg fra hele verden og vender til-bake til hjemlandet sitt. Og midt i dette er det en oppvåkning der flere anerkjenner hvem som er den sanne Kongen. Det er en dobbel hjemkomst: Det er å komme hjem til landet, og det er å komme hjem til våre fedres Gud.
– En ny generasjon for fred
Også blant arabiske kristne finnes det frimodige venner av Israel og jødene. Det er pastor Saleem Salash et eksempel på. Selv kjenner han på krysspresset dette medfører.
– Når du er en araber som står opp for Israel, er du i andre araberes øyne som en spion. Mens for jødene er du fortsatt en araber. Du blir stående i midten, skildrer han.
Han forklarte forsamlingen at hans menighet er opptatt
av å vise kjærlighet på tvers av befolkningsgruppene, og demon-strere sameksistens i praksis. I Nasaret driver de et stort hjel-pearbeid med matutdeling og andre prosjekter rettet mot alle trengende – uavhengig av et-nisitet eller religion.
– Vi reiser opp en ny generas-jon for fred. Muslimer, jøder og kristne møtes side om side hos oss, fortalte han.
Stort team av forkynnere
Dag Øyvind Juliussen, leder av IKAJ Norge, forkynte i avs-lutningsmøtet.
– I vår tid bygger Gud sin Kirke. Han bringer høsten
inn – og Han gjenoppretter det jødiske folket, slo Juliussen fast.
Ragnar Hatlem, som er ad-vokat og medlem av forkyn-nerteamet i IKAJ Norge, holdt seminar under konferansen. Han har fordypet seg i Israels folker-ettslige situasjon.
Flere andre av IKAJs nor-ske medarbeidere deltok også med appeller og undervisning. Bjarte Ystebø skildret hvordan den moderne staten Israel ble reist opp fra Holocausts aske og blomstrer som et levende mirakel i dag. Rita og Reidar Walvick utla viktigheten av et le-vende bønneliv. Philip Juliussen underviste om hvordan kongen i Moab ville befale Bileam å forbanne Israel.
– Men det gikk ikke. For Herren ville bare velsigne dette folket, konstaterte han.
AV TOR-BJØRN NORDGAARD, tekst og foto