Statsbudsjettet som ble vedtatt i morgentimene onsdag morgen vil fordeler milliarder til utbygging av veinettet i Judea og Samaria (kalt “Vestebredden”). Det er et tydelig budskap fra regjeringen om at Israel befester sin posisjon i såkalte “omstridte områder”.
Regjeringen vil både etablere nye motorveier og oppgradere det eksisterende veinettet. Man vil legge fartsårer utenom palestinske befolkningssenter for å forebygge og begrense terrorismen mot sivile jøder bosatt i disse områdene.
Nå blir det tryggere for både israelere og turister og ferdes i Judea og Samaria.
Partiene på venstresiden er kritiske til regjeringens kurs fordi den ifølge dem ikke ivaretar en ideen om tostats-løsning. Store deler av det internasjonale samfunnet, som hevder jødisk/israelsk bosetting i Judea og Samaria er “ulovlig”, vil nok reagere kraftig. Trolig venter en ny fordømmende FN-resolusjon like rundt hjørnet.
Budsjettet øremerker også flere hundre millioner sjekel til israelske bosettinger som ennå ikke har fått offentlig godkjennelse, melder The Times of Israel.
3,5 milliarder sjekel (941 millioner dollar) investeres i oppgradering og asfaltering av nye veier på “Vestbredden” i løpet av de neste to årene – 2 milliarder sjekel (538 millioner dollar) vil gå til å oppgradere Route 60, en hovedfartsåre som binder sammen israelske bosettnger over store deler av Judea og samaria.
Investeringen utgjør 25 prosent av transportdepartementets budsjett for utbygging og forbedring av veinettet i hele landet. Omkring 500,000 jøder bor nå i såkalte “bosettnger” i Judea og Samaria – 5 prosent av Israels befolkning (nesten 10 millioner innbyggere).
Kilde: The Times of Israel, 25. mai 2023 – https://www.timesofisrael.com/budget-dedicates-billions-for-west-bank-roads-settlements-and-illegal-outposts/.