Onsdag kunngjorde Den internasjonale domstolen (International Court of Justice, ICJ) at prosessen med å etterforske Israel for brudd på folkeretten er påbegynt, melder The Times of Israel.
I februar bekreftet ICJ å ha motatt en formell anmodning fra FNs Generalforsamling om å vurdere konflikten mellom jødene og Israels fiender, men først nå er det kunngjort at prosessen vil begynne.
Domstolen er FNs øverste juridiske organ, opprettet for å sørge for at internasjonale lover blir etterfulgt.
I desember vedtok FNs Generalforsamlingen en resolusjon presset frem av palestina-araberne som ba domstolen om “en rådgivende uttalelse” om Israels “langvarige okkupasjon, bosetting og annektering av palestinsk territorium”. Resolusjonen ba også om etterforskning av israelske tiltak “rettet mot å endre den demografiske sammensetningen, karakteren og statusen til den hellige byen Jerusalem” og anklaget at Israel ha vedtatt “diskriminerende lovgivning og tiltak.”
Generalforsamlingen vedtok resolusjonen etter anbefaling fra FNs Menneskerettighetsråd.
FNs Menneskerettighetsråd, FNs Generalforsamling og FNs Internasjonale domstol har med andre ord lagt veien åpen for at den jødiske statens kritikere, motstandere og fiender kan blinke ut den jødiske staten for massiv internasjonal fordømmelse. Domstolens vurderinger kan siden innebære straffeforfølgelse av israelske ledere som ansvarlige for angivelige brudd på folkeretten.
FNs mange organer, opprettet som sannhetens og rettferdighetens voktere på jorden, har utviklet seg til en antisemittisk minaret som igjen og igjen proklamerer de samme løgnene. Gjennom historien samlet både den romerske keiseren Konstantin og nazistenes leder Hitler krefter for å løse “jødeproblemet”, i dag samler nasjonene seg for å løse “Israel-problemet”.
Israels kritikere, motsatndere og fiender forener krefter
Dette til tross for at konflikten oppstod fordi Israels motstandere og fiender forkastet nettopp den internasjonale lovgivningen, og tre ganger brøt den ved å forsøke å utslette den jødiske staten – opprettet på folkerettslig grunnlag og med FNs velsignelse.
Terrorismen mot sivile jøder har pågått i over 100 år. Den opprettholder konflikten idet den legitimeres av Israels motstandere og fiender som frigjøringskamp og hellig krig. Noe som også innebærer langvarige og systematiske brudd på både menneskerettighetene og folkeretten. Allikevel er det jødene som skal kritiseres og fordømmes for å forsvare seg mot krigføring og i fortvilelse forsøke å forbygge og forhindre de bestialske myrderiene av sivile, og beskytte dem.
Antisemittismen har gjennom historien dukket opp i stadig nye forkledninger. Alltid mener antisemitten at han har legitim grunn til å diskriminere, utstøte og forfølge jødene. Det er ikke annerledes i dag.
Jødene disponerer omkring 1% av det området de 21 arabiske landene er etablert på. Etter Det ottomanske imperiets fall ble de arabiske statene Syria, Irak og Libanon opprettet. Jødene endte opp med 23% av det området de ble forespeilet, etter at 77% av området ble fordelt til araberne og opprettelsen av Jordan. Og det er kun deler av de gjenstående 23% av området de anklages for å oppholde seg på, angripes på og fordømmes for å forsvare.
Israels sak lar seg opplagt forsvare med historiske, juridiske og moralske argumenter. Men antisemittismen overser, nå som før, alle rettferdige perspektiver som tar jødene i forsvar.
For oss som tror, er jødenes hjemvendelse og Israels gjenopprettelse, med Jerusalem som hovedstad, oppfyllelse av Guds ord og løfter. Også folkeslagenes samling for å dele landet og spre folket er profetert av Vår Herre.
Men Gud vil gå i rette med dem: For se, i de dager, på den tid da jeg vender lagnaden for Juda og Jerusalem, da vil jeg samle alle folkeslag og føre dem ned i Josjafats dal. Der vil jeg holde rettergang med dem om Israel, mitt folk og min eiendom, som de spredte blant folkene. De delte mitt land (Joel 3:6-7).
Israels gjenopprettelse bærer bud om alle tings gjenopprettelse. Gud vil først gjenopprette nasjonen og deretter føre hele folket inn i et rett forhold til seg. Da skal Messias komme og opprette Guds Rike på jorden: Se, med himmelens skyer kom det en som var lik en menneskesønn [Messias]. Han nærmet seg den gamle av dager [Gud] og ble ført fram for ham. Han fikk herredømme, ære og rike; folk og stammer med ulike språk, alle folkeslag skal tjene ham. Hans velde er et evig velde, det skal ikke forgå; hans rike går aldri til grunne (Dan. 7:13-14).