Kommentar: Betlehem Bible College er del av den lutherske kirken i Betlehem, og kjent som arrangør av den anti-israelske pro-palestinske kristne konferansen Christ at The Checkpoint.
Den arabiske teologen Munther Isaac er del av ledelsen i både Betlehem Bible College og Christ at the Checkpoint, og har vært med på å utforme en spesifikk “palestinsk kristen teologi”. IKAJ skrev tidligere i år om hvordan Munther gav en uforbeholden støtte til Amnesty Internationals rapport som anklaget Israel for okkupasjon, apartheid og forbrytelser mot menneskeheten.
Betlehem Bible Colleges oppdrag handler blant annet om “å fremme en palestinsk kristen teologi”.
Hva er “palestinske kristen teologi”? Vi kjenner til kristen teologi, men hva er den spesifikke “palestinske” komponenten i denne teologien?
For det første er det erstatningsteologi, som argumenterer ut fra Evangleiet for å frata jødene deres bibelske rettigheter, inkludert jødenes rettigheter i sitt bibelske og historiske hjemland Israel.
For det andre knytter man denne argumentasjonen mot jødene og Israel, til et forsvar for araberne som definerer seg som palestinere – Den palestinske motstandsbevegelsen. Man argumenterer ut fra Bibelen for at det bibelske og historiske Israel tilhører araberne som definerer seg som palestinere.
“Den kristne palestinske teologien” er bibelsk argumentasjon for Den palestinske motstandskampen mot sionismen – jødene og Israel.
På linje med jødene og Israels arabiske muslimske motstandere og fiender, definerer “den palestinske kristne teologien” jødene som innflyttere og inntrengere som har stjålet (okkupert) arabernes land.
John S. Munayer, foreleser og koordinator for Journal of Palestinian Christianity, tydeliggjør i artikkelen “Solidaritet med de undertrykte” hvordan “den palestinske kristne teologien” anvendes mot jødene og Israel og for Den palestinske motstandsbevegelsen:
Kristus kaller mennesker som er privilegerte til å være solidariske med de undertrykte. Faktisk er dette nøyaktig hva Kristus selv gjorde, han ble inkarnert som en første århundres jøde som levde under okkupasjon, kom fra en ydmyk bakgrunn og tjente de fattige, syke, utlendinger, prostituerte og marginaliserte.
Jesus ga ikke bare penger til de undertrykte, men han ble en del av de undertrykte samfunnene. Dette var hans sanne solidaritet. Og for en utfordring dette er for oss! Jesus sier i bunn og grunn at en sann etterfølger av ham gir fra seg privilegier og blir en del av det undertrykte folket.
Som palestinere, enten vi kommer fra Nasaret, Lydda, Jerusalem, Betlehem eller Gaza, lever vi under mange former for undertrykkelse og okkupasjon. … Dette utfordrer de som ikke er palestinere, til å være som Kristus og forplikte seg til ekte solidaritet med det palestinske folket i deres kamp …
Når en ikke-palestiner forplikter seg til ekte solidaritet, blir de som en rik mann som velger å bli “fattige”, eller i vår sammenheng, “palestiner”. De vil føle nærheten og presset fra sionistiske individer [jøder] på kroppen, i sin innsats for å følge Kristus i solidaritet med de undertrykte.
Vi trenger å skjelne hvor Den Hellige Ånd er aktiv og hvem Kristus vil tjene i vår sammenheng, avslutter Munayer sin bibelske argumentasjon for hvorfor kristne skal støtte Den palestinske motstandskampen mot “sionismen, altså mot jøder som ønsker og kjemper for Israels eksistens.
Den palestinske motstandsbevegelsen er en politisk bevegelse som definerer jødene som innflyttere og inntrenger som har stjålet (okkupert) arabernes land. Muslimske arabere bruker Koranen for å argumnetere for et slikt syn og mange kristne arabere bruker Bibelen.
Man forholder seg ikke til at araberne avviste og avviser jødenes historiske, juridiske og moralske rettigheter til landet sitt, Israel. Man forholder seg heller ikke til at araberne på det grunnlag tre ganger har gått til krig for å utslette Israel. Man for holder seg ikke til den rollen terrorismen mot sivile jøder har i konflikten, og heller ikke til legitimeringen og forherligelse av slik terrorisme. I stedet demioniserer man “sionistene” (jødene) som hensynsløse okkupanter og undertrykkere.
Man forholder seg ikke til at 6 millioner jøder lever som en forhatt og forfulgt minoritet i en region med 360 millioner arabere. Man snur med andre ord både historien og situasjonen på hodet.
Blant dem som støtter Den palestinske motstandskampen i Norge skjer det tilsvarende: Politisk argumenterer man for at jødene er innflyttere og inntrenger som har stjålet (okkupert) arabernes land. Mange norske muslimer bruker Koranen for å argumentere for et slikt syn og mange norske kristne (som preses og bispekollegiet i Den norske kirke) bruker Bibelen.
Dette er altså forklaringen på hvorfor du ser grupper som i utgangspunktet er relativt ulike – som ytterlligående muslimer, liberale kristne og politiske aktivister på den venstresiden – aksjonere mot Israel og for Palestina.