Mer enn 200 finske kunstnere har signert et opprop om boikott av Finlands ledende kunstgalleri for samtidskunst. Årsaken til aksjonen er galleriets tilknytning til den jødiske kunstsamleren Chaim ‘Poju’ Zabludowicz.
Zabludowich har både israelsk og finsk statsborgerskap, og bosatt i London.
Ved oppropet nekter kunstrene å selge sine kunstverk til Kiasma Museum of Contemporary Art i Helsingfors, så lenge forbindelsen til Zabludowicz Art Trust opprettholdes.
Boikotterklæringen er fordømt som “antisemittisme” av biskopen av Helsingfors og flere andre offentlige personer.
“Vår holdning er basert på det faktum at organisasjoner Chaim ‘Poju’ Zabludowicz støtter økonomisk, støtter apartheidregimet som er pålagt Palestina og det palestinske folket av staten Israel,» heter det i oppropet.
“Dersom en individuell jøde holdes ansvarlig for staten Israels handlinger, om en forbyr en individuell jøde å støtte Israel, eller om staten Israel pålegges å handle annerledes enn andre demokratiske stater, gjør vi oss skyldige i antisemittisme”, sa biskop Teemu Laajasalo til avisen Helsingin Sanomat .
“Antisemittismen har mange ansikter. En nynazist eller en islamist kan identifiseres. Det er vanskeligere å gjenkjenne jødehatet innenfor akademia og kulturlivet”, skrev Laajasalo på Twitter.
Også Ben Zyskowich, Finlands eneste jødiske parlamentsmedlem, reagerer på boikott-oppropet. Ifølge Helsingin Sanomat definerer også han boikott-oppropet mot en av Finlands mest kjente jøder som “antisemittisme”.
Zyskowicz erkjente at det “kan være andre årsaker til misnøye med Kiasmas virksomhet, men det ser fortsatt ut som hat mot jøder og rasisme.”
Tilhengere av oppropet avviste disse anklagene. “I praksis kommer antisemittisme-argumentet opp nesten hver gang Israels politikk blir kritisert eller boikottet”, sa prof. Hanna Juusola, spesialist i Midtøstenstudier ved Universitetet i Helsingfors, til Helsingin Sanomat . “Det er en bevisst politikk fra den israelske staten. Anklager om antisemittisme er et veldig effektivt våpen for å dempe diskusjonen.”
Kilde: The Algemeiner, 9. desember 2022 –