Ettersom Irans atomplaner går videre har USA angivelig avvist en israelsk forespørsel om å fremskynde leveringen av to tankfly. Det melder Jerusalem Post.
De to tankflyene var bestilt av Israel, ettersom planene for et mulig militært alternativ mot Irans atomplan går fremover, rapporterte Ynet mandag. I oktober opplyste kilder i forsvarsdepartementet at senioroffiserer i Israel Air Force (IAF) hadde bedt om at leveringen av fire KC-46 tankfly fra USA ble fremskyndet, og ba om at to av flyene ble levert umiddelbart. Offiserene ba om at de to andre ble levert innen de neste to til tre årene.
Ifølge Ynet håper IDF å overbevise USA i løpet av neste år. Det amerikanske utenriksdepartementet godkjente mulig salg av opptil åtte KC-46 tankfly og relatert utstyr til Israel for en estimert kostnad på 2,4 milliarder dollar i mars i fjor, som markerer første gang at Washington har tillatt Jerusalem å kjøpe nye tankskip. Israel skulle motta to av de Boeing-produserte flyene innen slutten av 2023, og under tidligere statsminister Benjamin Netanyahus siste besøk i Washington reiste han spørsmålet om at to av de åtte tankskipene skulle leveres i løpet av det neste året.
KC-46 tankerne vil erstatte Israels Ram (Boeing 707) tankfly som er nødvendige for langdistanseoppdrag og nærmer seg 60 år. Israels flåte av Ram-fly, hvor antallet forblir konfidensielt, er tidligere sivile fly tilpasset militært bruk som lufttanking for jagerfly, samt flåten av transportfly. De ble satt på bakken i fjor. De nye KC-46 tankerne kan fylle drivstoff på jetfly med 1200 gallons (over 4500 liter) drivstoff per minutt. Den kan også ha vingelufttanker slik at tre jetfly kan fylles på en gang innen tre til fire minutter. Med en rekkevidde på 11 830 km. og kapasitet til å losse rundt 207 000 lbs.(ca. 117 000 liter) drivstoff, kan KC-46 fylle drivstoff på over 64 forskjellige typer fly. Slike påfyllingsfly vil være kritiske for et angrep på Iran, ettersom et oppdrag mot Iran vil kreve lang reise, over tusen kilometer i hver retning.