Norske historikere er i ferd med å grave frem Den norske kirkes anti-jødisk holdninger, sier Sigrid Sollund i Dagsnytt 18 (NRK). Ole Chr. Kvarme, biskop emeritus i Den norske kirke, møtte Ervin Kohn, leder i Det mosaiske trossamfunn i Oslo, i statskanalens studioer på Marienlyst.
Den tidligere Oslo-biskopen har tidligere kritisert preses Olav Fykse Tveit og biskopene i Den norske kirke for deres anti-israelske holdninger og uttalelser. Nå avarer han mot at den massive kritikken av Israel fører med seg antisemittisme mot jøder også i Norge.
Kvarme tar til orde for at Den norske kirke fremmer en offisiell unnskyldning for antisemittismen i Den norske kirkes historie. “Når vi får ny viten, så kan vi ikke ta imot den uten å gjøre noe”, uttalte biskopen i Dagsnytt 18, med henvisning til “holdninger hos ledere i kirke og kristent organisasjonsliv på 30-tallet.”
Kvarme fortalte om hvordan Jesus Kristus er fremstilt “som en fiende av jødene” gjennom århundrene i den kristne tradisjonen Den norske kirke hører til – Kvarme definerer det som “en anti-jødisk arv … som har fått katastrofale følger”.
Ervin Kohn forklarte om hvordan hans familie forbinder langfredag med tiden da kristne oppsøkte jøder med våpen og angrep dem, og om hvordan kristen antisemittisme la grunnlaget for at 6 millioner jøder ble utryddet av nazistene under andre verdenskrig. Han viste til eksempler der prester i Den norske kirke fremmer anti-israelsk politikk ved å trekke paralleller mellom det undertrykte jødefolket på Jesu tid og palestina-araberne i dag.
Kohn viser videre til at Den romersk-katolske kirke tok et offentlig oppgjør med sin antisemittiske arv, og at de ved det avsluttet å misjonere for jøder. Han reagerer på kristen lære som hevder at jøder “ikke har en fremtid i det hinsidige, med mindre de konverterer”- en holdning, som ifølge Kohn, “ikke er særlig dialogisk og pluralistisk”.
Kvarme legger til: “Katolikkenes oppgjør med misjon, har en veldig spesiell bakgrunn. Og det er at de langt frem til nyere tid, har drevet med, ikke bare tvangskonvertering, men tvangsforkynnelse. Og at jøder, som til og med av egen vilje ble katolikker, nærmest ble tvunget til å frasi seg sin jødiske tilhørighet og sin jødiske identitet. Jeg har jo arbeidet i mange år for Den norske Israelsmisjonen, i Israel. Og det er klart at den formen for misjonering tar vi alle sterkt avstand fra. Og vi er takknemlige for at katolikkene også har gjort det. Og samtidig: Vi har en tro på Jesus Kristus, sier vi, og det er det samme som det hebraiske Messias. Vi tror på Jesus som Israels Messias. Og katolikkene sier også, at vi alle har et ansvar for å formidle den troa vi bærer på, også i forhold til jøder.”
Kohn viste til hvordan Den norske kirke “med innestemme” tok et oppgjør med Martin Luthers antisemittisme, under 500-års markeringen for Martin Luther – “som i og for seg gav oppskriften på november-pogromene, som mange kaller Krystallnatten.” Kvarme og Kohn er enige i at antisemittismen i Norge tiltar når Israel demoniseres.
“Vi har en del sånne rare utfall. Vi hadde utfallet med biskop Fiske, som sammenlignet okkupasjonen av Vestbredden med nazistenes okkupasjon av Norge. Det har hun beklaget”, sa Kohn – “så har jeg fått rapporter fra noen av våre medlemmer, fra en julegudstjeneste, for få år tilbake, i mitt nærområde i Oslo, hvor man fortegner Jesus til å være palestiner, og putter dagens politiske situasjon inn i julegudstjenesten. Det er noe som ikke bør skje i våre kirker.”
Lenke til Dagsnytt 18 (det sjette innslaget i sendingen): https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202111/NNFA56110121/avspiller.