Styreleder i Det Mosaiske Trossamfunn takker Maryam Trine Skogen for å reise seg og tale åpent om antisemittisme i muslimske miljøer i Norge.
Skogen, som er tidligere muslim og kjenner det muslimske miljøet fra innsiden, fortalte åpent om sine erfaringer med utbredt antisemittisme blant muslimer i Norge. Utspillet hennes kom etter at en imam fra Drammen hyllet Adolf Hiter og nazistenes jødeutryddelses-program.
Saken, som kom til offentligheten ved at en privatperson slo alarm, har fått bred dekning i norske og israelske medier.
På Det Mosaiske Samfunns Facebook-side skriver styrelederen:
Den Jødiske menigheten i Oslo – Det Mosaiske Trossamfund – vil med dette rette en stor takk til teolog og prest i Den norske Kirke, Maryam Trine Skogen, for hennes klare og usminkede reaksjon i Vårt Land den 10. august i år, på jødehatet formidlet av imam Noor Ahmed Noor i Drammen.
Det å orke å stå i den belastningen det er å være en stemme i det offentlige ordskiftet, krever både mot og styrke. Maryam Trine Skogen skriver at «I anstendighetens navn er det vår felles plikt å ta antisemittismen på dypeste alvor, uansett hvilken retning den kommer fra og gjøre mer enn å riste skuffet på hodet.».
Tusen takk til Maryam Trine Skogen for at du er en av dem som tar dette ansvaret på alvor.
Ronen Bahar, styreleder i DMT.
Maryam Trine Skogen svarer styrelederen slik:
Det er jeg som skal takke for tilliten med å dele innlegget. Det betyr mye for meg. Tusen takk.
Det Mosaiske Trossamfunnet så seg i sommer nødt til å bryte samarbeidet med Den norske kirke. Kirkesamfunnet har eskalert sin ensidige og ubalanserte kritikk av Israel etter at Olav Fykse Tveit tiltrådte som biskopenes leder (preses). Fykse Tveit og biskopene har bl.a. advart mot norske kristen som støtter Israel.
I sommer sammenlignet en biskop jødene i Israel med de tyske nazistene under andre verdenskrig. En annen biskop profilerte seg som medlem av Palestinskomiteen. En tredje biskop sammenlignet palestinernes situasjon med israelittenes slaveri i Egypten.
Skogens modige innspill viser at det innenfor en organisasjon med ledere preget av den politiske venstresidens ekstreme kritikk, motstand og fiendskap mot den jødiske staten, finnes lyspunkter.
I innlegget i Vårt Land trekker Skogen frem hvordan grensen mellom kritikk av jødene i Israel og antisemittisme ofte er utydelig og krysses av mange:
MDN, ved imam Senaid Kobilica, var raskt ute med å si at hatprat aldri skal aksepteres. Men han klarer ikke å la være og sammenstille det med hat mot muslimer, og oppfordre til å «fortsatt kritisere Israelsk ulovlig okkupasjon og apartheid-regime», og oppfordrer den norske stat til å gjøre det samme. Det er en uttalelse som minimerer og bortforklarer alvoret. På skuffende vis trekkes Israelkritikk inn som en forklaring.
Israelshatet i Norge er så stort både blant muslimer og ikke-muslimer at enkelte tillater seg en språkbruk som ikke er dialogarbeid verdig. Forskning har bekreftet at uredelig mediedekning av Midtøstenkonflikten er direkte årsak til økt hat og voldsbruk mot verdens jøder.
Når vi i tillegg vet at mange muslimer kommer fra eller i kontakt med kulturer hvor antisemittismen er normalisert, kompliseres saken.
Handlingene, som ofte beskrives som frigjøringskamp, drives av narrativ som forenkler fakta og unnskylder voldsbruk. Når enkelte i tillegg misbruker hellige tekster og religiøse narrativ som bakteppe for jødehat blir det ekstra alvorlig.
«Husk Khaybar, jøder, Muhammeds hær vil komme tilbake» synges med referanse til fortellingen som er gjengitt i profetens biografi, om da den muslimske hæren vant flere slag over jødiske stammer som ble tvunget til underkastelse i Medina i tidlig muslimsk tid.
Narrativet misbrukes i politisk islamisme av flere, som Hamas. Det er flere Koranvers og hadithfortellinger som kan brukes feil i en politisk sak, på samme måte som Bibelen har vært misbrukt til antisemittisme gjennom to tusen år.
I anstendighetens navn er det vår felles plikt å ta antisemittismen på dypeste alvor, uansett hvilken retning den kommer fra og gjøre mer enn å riste skuffet på hodet. Det er bare én kur mot hat og det er menneskelighet.
I en annen Facebook-post roser Ervin Kohn, forstander i Det Mosaiske Trossamfunn og Rita Abrahamsen, leder i Det Jødiske Samfunn i Trondheim, Harald Stanghelles kommentar om den samme saken i Aftenposten:
Det er spesielt skremmende at det var en «stueren imam», en dialog-imam som snakket til sin egen menighet på urdu. Ikke noe andre skulle forstå. Det var ikke en av det mørke nettets hatpredikanter.
Bortforklaringen om at uttalelsen kom i affekt står ikke til troende, fordi han har gjort det før. Dette var ikke første gang.
Kohn og Abrahamsen viser til forskning fra HL-senteret som avdekker urovekkende utbredt antisemittisme i Norge. De viser også til Abid Rajas uttalelse “om at muslimske barn får antisemittismen inn med morsmelken”, som er basert på hans “egne erfaringer”.
Rapporten fra HL-senteret viser at en av tre norske muslimer har ikke hørt om Holocaust, og omkring halvparten mener jødene i Israel behandler palestinerne på samme måte som nazistene behandlet jødene under andre verdenskrig. En av fem norske muslimer mener Israels handlinger legitimerer vold mot sivile jøder – en av fem svarte “jeg vet ikke”.