Rapporten, med tittelen «Tunnel-landet» ble utgitt torsdag av senteret som forsker på sikkerhetsutfordringer Israel står overfor på nordfronten. Ifølge rapporten, som er underskrevet av major (res.) Tal Beeri, begynte Hizbollah sitt tunnelprosjekt etter den andre Libanon -krigen i 2006 ved hjelp av nordkoreanerne og iranerne, og «er mye større enn Hamas sitt «metro»-prosjekt på Gaza-stripen.»
Nettverket forbinder angivelig Beirut -området, Hizbollahs hovedkvarter, og Beqaa -området som gruppen brukte som sin logistiske operative bakre base, og strekker seg til Sør -Libanon. Ifølge rapporten sørger tunnelene for de at «hundrevis av stridende, fullt utstyrte, kan passere skjult og raskt under jorden.»
Tunnelene er også store nok til at motorsykler, ATVer og andre små kjøretøyer kan bevege seg gjennom dem slik at tropper kan manøvrere fra sted til sted «for å styrke forsvarsposisjoner eller for å utføre et angrep på en trygg, beskyttet og usynlig måte.»
Den samlede lengden på nettverket er på hundrevis av kilometer og i et område strekker det seg rundt 45 kilometer, og forbinder Sidon -området med Beqaa.
Nordkoreansk selskap
Rapporten sier at Hizbollahs tunnelnettverk ble bygget med bistand fra et nordkoreansk selskap kalt «Korea Mining Development Trading Corporation», et selskap som spesialiserer seg på utvikling av underjordisk infrastruktur. Selve konstruksjonen av tunnelene ble utført av Hizbollahs Jihad Construction Foundation.