Jesus forteller oss at de siste tider vil være preget av Forførelse, Frafall og Forfølgelse. Mer enn noen gang er det derfor viktig at Jesu disipler står fast på Guds Ord, og da er det helt avgjørende at vi leser Evangeliene. Redegjørelsen nedenfor er ikke lang, men heller ikke kort – den er viktig fordi den viser til Jesu egne ord om den tiden vi lever i og hva som venter oss.
Innledning
Bibelen har sine egne prinsipper for tolkning (hermeneutiske prinsipper).
Et helt sentralt prinsipp er at Bibelen er Guds Ord.
Et annet sentralt prinsipp er at «summen av Guds ord er sannhet».
Et prinsipp som er en følge av disse sentrale prinsippene, er at det åpenbare aldri kan bestrides av det mindre åpenbare.
Skal vi søke etter hva Bibelen forteller om de siste tider, Jesu gjenkomst og tiden deretter gir disse prinsippene oss retning: Hele Bibelen er gyldig og aktuell, og vi leter etter åpenbare sannheter som gjerne er bekreftet flere steder.
La oss derfor ikke forville oss i spekulative fortolkninger og heller ikke lukke øynene for tilgjengelige og åpenbare sannheter. La oss sammen lese Jesu egne ord nedtegnet i Evangeliene:
1. Jødene vil fordrives fra Israel og Jerusalem, men vende tilbake igjen
Når dere ser Jerusalem kringsatt av hærer, da skal dere vite at byen snart skal bli ødelagt. .. For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal bli oppfylt. .. det skal bli stor nød i landet; vredesdommen skal ramme dette folk. De skal falle for sverd og bli bortført som fanger til alle folkeslag. Og Jerusalem skal bli trådt under fot av andre folk inntil folkeslagenes tid er forbi (Jesus i Lukas Evangelium 21:20-25).
Jesus står her i Jerusalem og forkynner om Guds vrede og dom over folket som har forkastet ham. Jerusalem vil bli jevnet med jorden og folket drept eller bort som fanger til folkeslagene. Folkeslagene vil regjere over Jerusalem, INNTIL folkeslagenes tid er forbi – altså kommer det en tid da ikke folkeslagene skal regjere i Jerusalem, men jødene igjen skal regjere i Israels hovedstad.
Man trenger ikke å lese mye i profetbøkene for å legge merke til at dette også er et hovedtema i profetenes forkynnelse. Dette er en åpenbar Bibelsk sannhet: Jødene blir fordrevet til folkeslagene, men skal en gang vende hjem til Israel og Jerusalem og regjere der som i fordums tid.
Den første delen av denne profetien av Jesus ble oppfylt tiår etter hans død, oppstandelse og himmelfart. Romerne jevnet Jerusalem med jorden, myrdet og bortførte jødene til folkeslagene (katastrofen er nedtegnet av historikeren Josefus).
Den andre delen av Jesus-profetien er oppfylt i moderne tid. Den jødiske tilbakevendelsen startet i siste halvdel av 1800-tallet, og Folkeforbundet gav dem etter første verdenskrig rett til å etablere en selvstendig stat i sine forfedres land. Den moderne staten Israel ble opprettet i 1948 og Jerusalem ble gjort til hovedstad etter at jødene overvant sine fiender (okkupasjonsmakten) i 1967.
2. Evangeliet skal forkynnes for alle folkeslag før Jesus kommer tilbake
.. evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme (Jesus i Matteus Evangelium 24:11).
Jesus gav disiplene/apostlene et oppdrag om å forkynne Evangeliet for alle folkeslag, og han kommer ikke tilbake før oppdraget er fullført:
Da åpnet han deres forstand så de kunne forstå skriftene, og sa til dem: «Slik står det skrevet: Kristus skal lide og stå opp fra de døde tredje dag, og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag; dere skal begynne i Jerusalem. Dere er vitner om dette. Jeg sender over dere det som min Far har lovt. Men dere skal bli i byen til dere blir utrustet med kraft fra det høye (Luk. 24:45-47).
Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende (Mat. 28:19-20).
3. Jødene skal ta imot Jesus som Guds Messias, Israels Konge og Verdens Frelser før Jesus kommer tilbake
Jerusalem, Jerusalem, du som slår profetene i hjel og steiner dem som blir sendt til deg! Hvor ofte ville jeg ikke samle dine barn, som en høne samler kyllingene under sine vinger. Men dere ville ikke. Så hør: Huset deres blir forlatt! For jeg sier dere: Heretter skal dere ikke se meg før dere sier: Velsignet være han som kommer, i Herrens navn! (Jesus i Matteus Evangelium 23:37-39).
Ovenfor sier Jesus at han ikke kommer tilbake før Evangeliet er forkynt for alle folkeslag. Her sier Jesus at han ikke kommer tilbake før jødene, som folk, tar ham imot som Guds Messias, Israels Konge og Verdens Frelser.
4. En dag vil folkeslagene ha kommet inn i fullt tall. En del av israelerne er forherdet, men forherdelsen vil fjernes
Brødre, jeg vil si dere en hemmelighet, så dere ikke skal ha for store tanker om deres egen forstand: En del av Israel er blitt forherdet, inntil folkeslagene er kommet inn i fullt tall. På denne måten skal hele Israel bli frelst, slik det står skrevet: Fra Sion skal redningsmannen komme, han skal ta bort all ugudelighet fra Jakob, og dette er den pakt jeg vil slutte med dem når jeg tar bort deres synder… Dere var en gang ulydige mot Gud, men nå har dere fått miskunn, fordi de andre var ulydige. På samme måte har de nå vært ulydige, men den miskunn dere har fått, skal føre til at de nå får miskunn. Gud la alle under ulydigheten for å kunne miskunne seg over alle (Apostelen Paulus brev til romerne 11:25-32).
Denne teksten er interessant fordi den åpenbart omtaler de teksten av Jesus som er sitert ovenfor (Paulus henvender seg til de troende av folkeslagene med sin advarsel). Jesus gir altså disiplene/apostlene i oppdrag å forkynne Evangeliet for alle folkeslag, og sier at han ikke kommer tilbake før oppdraget er utført – og her forteller Apostelen Paulus at folkeslagene en dag vil ha kommet inn i fullt tall.
Videre forkynner Paulus at en del av israelerne er forherdet av Gud (fremkommer tydelig også av Rom. 9-11, J.fr. Profeten Jesajas bok 6) og at denne forherdelsen altså vil tas bort i forbindelse med at folkeslagene kommer inn i fullt tall, og da vil hele Israel (de etniske israelere som lever på den tiden) bli frelst – altså ta imot Jesus som Guds Messias, Israels Konge og Verdens Frelser.
Oppsummering
Gud handler altså med sitt eiendomsfolk Israel, og folkeslagene på to ulike måter:
- Jødene vil bli fordrevet til folkeslagene og folkeslagene vil regjere over Jerusalem. Evangeliet vil forkynnes for alle folkeslag, inntil de kommer inn i fullt tall.
- Jødene vil vende hjem igjen til landet sitt og igjen regjere over Jerusalem. Forherdelsen over dem vil fjernes og de vil ta imot Evangeliet og bli frelst.
- Jesus kommer tilbake.
Av det som skjer i tiden forstår vi at Jesu gjenkomst nærmer seg. Men hva skjer da? La oss gå tilbake til Bibelen, og Jesu egne ord:
5. Jesus vil komme igjen for å dømme og for å opprette sitt rike på jorden
Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene til høyre for seg, og geitene til venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: «Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta det rike i eie som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. .. Deretter skal han si til dem på venstre side: «Gå fra meg, dere som er forbannet, bort til den evige ild, som er gjort i stand for djevelen og hans engler. .. Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv (Jesus i Matteus Evangelium 25:31-46).
Jesus omtaler seg her som Menneskesønnen. Det er bare en plass i Bibelen der Messias omtales som Menneskesønnen, og det er i Profeten Daniels bok:
Videre så jeg i mine nattsyner: Se, med himmelens skyer kom det en som var lik en menneskesønn. Han nærmet seg den gamle av dager og ble ført fram for ham. Han fikk herredømme, ære og rike; folk og stammer med ulike språk, alle folkeslag skal tjene ham. Hans velde er et evig velde, det skal ikke forgå; hans rike går aldri til grunne (7:13-14).
Jesus skal altså komme for å regjere over alle folkeslag og alle nasjoner på jorden. Hans rike er et evig rike som aldri skal forgå eller gå til grunne. Men han skal også avholde dom, over alle mennesker av alle folkeslag.
6. Tiden før Jesu gjenkomst vil være en trengselstid. Jesu gjenkomst vil skje brått og uventet
For da skal det bli trengsler så store som det aldri har vært fra verdens begynnelse til i dag, og som det heller aldri mer vil bli. Om den tiden ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal den tiden forkortes (Jesus i Matteus Evangelium 24:21-22). ..
Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og alle folk på jorden skal bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet (24:29-30). ..
Som det var i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, like til den dag da Noah gikk inn i arken, og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det også være når Menneskesønnen kommer (24:37-39).
Jesus siterer og henviser her til profetbøkene – til Profeten Daniels bok (om Menneskesønnen, som vi siterte ovenfor), Profeten Joels bok (om Herrens dag, kap. 3) og Profeten Sakarjas bok (kap. 12-14).
Hovedtemaer i disse tekstene/profetiene er at folkeslagene samler seg mot israelerne i Israel og Jerusalem, at Gud griper inn ved Messias, dømmer folkeslagene, frelser sitt folk og oppretter sitt evige rike. Fra profeten Sakarjas bok kan vi lese om Messias/Jesus gjenkomst til Jerusalem (Oljeberget, hvor han reiste fra og englene kom og fortalte disiplene/apostlene at han skulle vende tilbake til igjen – Ap.gj. 1:9.12):
Se, jeg gjør Jerusalem til en tumleskål for alle folkene rundt omkring. .. Den dagen skal det skje at jeg gjør Jerusalem til en løftestein for alle folkeslag. Hver den som prøver å løfte den, skal bare rive seg opp. Men alle jordens folkeslag skal samle seg mot byen. .. Den dagen skal Herren verne dem som bor i Jerusalem. .. Den dagen skal det skje at jeg prøver å gjøre ende på alle de folk som kommer imot Jerusalem.
Men over Davids hus og over innbyggerne i Jerusalem utøser jeg en nådens og bønnens ånd. Da skal de se på meg, på ham som de har gjennomboret, og sørge over ham likesom en sørger over sin eneste sønn, og klage bittert over ham likesom en holder klage over den førstefødte [J.fr Joh. Åp. 1:7]. .. Den dagen skal det være en åpen kilde for Davids hus og for Jerusalems innbyggere til å rense bort synd og urenhet. .. De skal påkalle mitt navn, og jeg vil bønnhøre dem og si: «De er mitt folk,» og de skal svare: «Herren er vår Gud.» ..
Herren selv skal dra ut og stride mot disse folkene .. Den dagen skal han stå med føttene på Oljeberget, som ligger rett øst for Jerusalem. .. Da skal Herren være konge over hele jorden. .. Jerusalem skal ligge trygt. .. Alle som blir igjen av alle de folkeslag som drar imot Jerusalem, skal år etter år dra opp for å bøye seg og tilbe Kongen, Herren, Allhærs Gud, og for å feire løvhyttefesten (Profeten Sakarjas bok 12-14).
For se, i de dager og på den tid, når jeg vender skjebnen for Juda og Jerusalem, da vil jeg samle alle folkeslag og føre dem ned i Josjafats dal. Der vil jeg holde rettergang med dem om Israel, mitt folk og min eiendom, som de spredte blant folkene. De delte mitt land .. Larm og atter larm i Dommens dal, for Herrens dag er nær i Dommens dal. Sol og måne svartner, og stjernene mister sin glans. Herren skal brøle fra Sion, la røsten runge fra Jerusalem, himmel og jord skal skjelve. Men Herren er et vern for sitt folk, en borg for Israels barn. Da skal dere kjenne at jeg er Herren deres Gud som bor på Sion, mitt hellige fjell (Profeten Joels bok 3).
Det er derfor ikke å undere seg over at det siste spørsmålet disiplene/apostlene spør Jesus om før sin himmelfart er: Herre, vil du på den tid gjenreise riket for Israel? (Ap.gj. 1:6). De spør fordi Bibelen, inkludert Jesu egen forkynnelse, har skapt en sikker og trygg forventning om at Jesus skal regjere over alle nasjoner og folkeslag på jorden – med rettferdighet – og skape fred på jorden. Og at dette er uløselig knyttet til nasjonen Israel. De spør ikke om Jesus skal gjenreise Riket for Israel, men når. Og Jesus bekrefter med sitt svar at han skal gjøre nettopp det.
I sin tale like etter Pinsedagen – etter at disiplene/apostlene mottok Den Hellige Ånd og startet på oppdraget om å forkynne Evangeliet fra Jerusalem og til jordens ender – fastslår apostelen at ALT det profetene har forutsagt vil få sin oppfyllelse ved Jesus gjenkomst, idet han kaller på jødene til omvendelse (for, som Jesus har sagt, må de ta ham imot som Guds Messias og Israels konge før de får se ham igjen):
Gjør derfor bot og vend om, så skal deres synder bli strøket ut. Da skal Herren gi tider med lindring, og han skal sende den Messias som er bestemt for dere, Jesus. Han skal være i himmelen inntil den tid kommer da alt det gjenopprettes som Gud har talt om fra eldgamle dager gjennom sine hellige profeter (Apostelen Peter i Apostlenes Gjerninger 3:19-21).
Konklusjon
Leser man Bibelen på dens egne premisser, er det altså en del sannheter som er åpenbare og lett tilgjengelige i Jesu egen forkynnelse om de siste tider, hans gjenkomst og tiden deretter.
Slik jødefolket, Israel og Jerusalem var uløselig knyttet til Jesu første komme, er jødefolket, Israel og Jerusalem uløselig knyttet til Jesu gjenkomst.
Andre bibelske tema er mindre åpenbare – for eksempel tema som “antikrist og det antikristelige riket” og “opprykkelsen”.
Det ovenforstående skulle man ikke være i tvil om som en Jesu disippel. Alle tegn peker på at Jesu gjenkomst nærmer seg.