To år etter at selskapet Bird lanserte Israels første elektriske sparkesykler for deling i Tel Aviv, har den blitt brukt av mer enn 350 000 unike brukere på mer enn 5,5 millioner turer, sier Rivlin.
Selskapet lanserte denne uken en ny app for å hjelpe kunder i hele Israel med å finne de beste rutene for å nå destinasjonen. De prøver å finne egne traseer for tohjulingene.
Bird ble grunnlagt i 2017 i Santa Monica, California, og tilbyr nå delte el-sparkesykler i 150 byer over hele verden. I august 2018 lanserte selskapet i sin første utvidelse utenfor USA i Tel Aviv og Paris.
Det er noen faktorer som gjør Tel Aviv velegnet for mikromobilitet, sier Rivlin. Været er perfekt og byen er full av biler. Dermed er det behov for en mer effektiv måte å komme seg rundt på. I tillegg er israelere flinke til å tilegne seg nye ting.
Det er tydelig at Rivlin tror på selskapets misjon: – El-sparkesykler er den enkleste, mest kostnadseffektive og morsomme måten å komme seg rundt på, sier han.
Bird el-sparkesykkel-delingstjeneste, sammen med lignende konkurrerende tjenester som Lime og Wind, lar medlemmer som har lastet ned selskapets app, hente ståbrettene fra stasjoner rundt i byen. Når en tur er nødvendig, finner appen nærmeste tilgjengelige scooter og låser opp el-sparkesykkelen for bruk. I Tel Aviv koster det fem NIS (ca 10 kr) for å komme igang med en tur og 60 agorot per minutt med kjøring.
Korona styrket vår bransje. Folk vil ikke kjøre i busser eller biler med andre mennesker. Kommunene anerkjenner dette, og begynner å satse mer på dette, sier Rivlin.
Bird arbeider mye med byene, og gir ofte data som kan hjelpe dem med å ta viktige planleggingsbeslutninger.
Vi har mye informasjon vi gir til byene om hvordan folk kommer fra punkt A til punkt B. Samt hvilke ruter som er mest brukt, hvor bussholdeplasser er nødvendig, og hvilke destinasjoner som er mest besøkt.
Blant dataene som Rivlin deler, framkommer det at 30 prosent av alle turene skjer i rushtiden. 25 prosent av turene går til offentlige transportstasjoner. 30 prosent viser at tohjulingene erstatter en biltur. Data som dette, kan hjelpe kommunene med å ta smarte beslutninger.
For eksempel har Tel Aviv en plan om å doble lengden på sykkelstiene til 300 km. innen 2025, forteller Revlin.
Vi hjelper dem med å planlegge sykkelfeltene med informasjonen vi gir.
Under Eurovision i 2019 lånte vi ut el-sparkesykler til fans som besøkte byen. Og med tanke på de få parkeringsplasser som finnes på Tel Avivs Bloomfield Stadium, tilbød vi en enklere framkomstmåte, sier Rivlin, og legger til:
Vi samarbeider til og med med United Hatzalah for å gi dem gratis turer slik at de kan komme til ulykker og utføre førstehjelp så raskt som mulig. Vi vil gjøre alt vi kan for å gi muligheter til å navigere bedre i byen.
I mellomtiden har tohjulingene blitt så allestedsnærværende i Tel Avivs gater at noen anser dem som en farlig plage. Byen støtter ståsyklene som transportmetode og sysselsetter et trafikk-team som sørger for overholdelse av trafikkreglene. I fjor ble det vedtatt forskrifter som begrenser antall el-sparkesykler på gaten. Fartsgrenser ble satt i visse områder, og lisensplater krevd slik at ståhjulingene kunne identifiseres.
I november 2019 ble flere titalls el-sparkesykkler satt opp i Jerusalems Har Hotzvim teknologipark for en pilottest utført av kommunen.
Vi venter nå på at godkjenningen skal lanseres. Jeg tror Den hellige by ville være et utmerket sted for mikromobilitet. Jeg håper vi kommer til å starte der snart, sier Rivlin.
Kilde Jerusalem Post