Området – nå kjent som Qeiyafa-festningen – ligger på den sørlige grensen til Juda og har to bemerkelsesverdige porter. Dette er muligens Shaaraim («To porter») som er nevnt i Bibelen, og dateres tilbake til det 10. århundre f.Kr. da David regjerte. som konge.
Lykkefunn
I mange år etter håpet Ganor at han en dag kunne komme over en annen bosetning fra Davids tid. Og i 2013, da han gikk langs en høyde mens han var involvert i en større undersøkelse av de 1000 målene mellom Kiryat Gat og Beit Guvrin, fanget et stykke leire oppmerksomheten hans. Spent viste han det til Garfinkel. Til deres glede stammet det fra nøyaktig samme tid som Qeiyafa. En ekstra bonus var at grunnen, når den ble gravd ut, avslørte også funn fra en filistinsk by som er nevnt i den hebraiske bibelen.
Stoppet av koronapandemien
Ganor og Garfinkel startet å grave ut området i 2015, sammen med representanter for Sydneys Macquarie University. Utgravingene stoppet, i det minste midlertidig, med utbruddet av koronaviruspandemien.
Bibelske Siklag
Bibelen sier i 1. Samuelsbok at da David hørte at kong Saul ville ha ham død, flyktet han til den filistinske byen Gat (1. Samuel 21:10). Han ba Akish, kongen i Gat, om å tildele ham, hans gruppe menn og hele deres familie et sted. «Så den dagen ga Akish ham Siklag, og den har tilhørt Judas konger siden den gang», står det i verset, noen få kapitler senere. Ulike eksperter har identifisert over et dusin mulige steder for byen Siklag. Likevel er Ganor og Garfinkel overbevist om at det nylig utgravde stedet, en høyde 200 meter over havet, er Siklag på grunn av sin beliggenhet innenfor grensene til det gamle Gat. De to har funnet en mengde arkeologiske bevis fra den filistinske byen fra det 12. århundre som løp helt opp til det 10. århundre (fvt) – Davids tid. Det passer også vakkert til den bibelske fortellingen, for i den historien angrep Amaleks stamme Siklag og brente den.