Jesus profeti om Guds dom over Israel, og om tiden deretter
Når dere ser Jerusalem kringsatt av hærer, da skal dere vite at byen snart skal bli ødelagt.. For straffens tid er kommet, da alt som står skrevet, skal bli oppfylt.. For det skal bli stor nød i landet; vredesdommen skal ramme dette folk.. De skal falle for sverd og bli bortført som fanger til alle folkeslag. Og Jerusalem skal bli trådt under fot av andre folk inntil folkeslagenes tid er forbi (Lukas 21).
Jesus profeterer Guds dom over jødene, at jødene skal bli bortført og at Jerusalem i denne perioden skal bli trådt under for av andre folk inntil folkeslagenes tid er forbi. Det vil altså komme en tid etter denne tiden, da jødene ikke skal vært bortført og Jerusalem ikke skal være trådt under fot av andre folk.
Slik landet ble inntatt av fiender, folket drept eller bortført til det 70-årige eksilet i Babylon (587 år før Jesus), fordi de forkastet profetene; slik profeterer altså Jesus et tilsvarende scenario fordi jødene har forkastet Messias. Jesu profetier ble oppfylt tiår etter hans død, oppstandelse og himmelfart.
Men slik Gud førte folket tilbake og gjenoppbygget landet og Jerusalem etter eksilet i Babylon, vil han gjøre det samme etter at folket er bortført til alle folkeslagene! Dette samstemmer med Skriftene, selvfølgelig. Og det er dette vi ser i dag.
Jesaja profeti om Guds dom over Israel, og om tiden deretter
I kallsberetningen av Jesaja, kan vi lese om hvordan Gud kaller Jesaja til profet, Jesajas gjensvar og det bemerkelsesverdige oppdraget/budskapet Gud gir profeten:
Så hørte jeg Herrens røst: «Hvem skal jeg sende, og hvem vil gå for oss?» Da sa jeg: «Se, her er jeg. Send meg!» Og han sa: «Gå og si til dette folket: Dere skal høre og høre, men ikke forstå, se og se, men ikke skjønne! Gjør hjertet sløvt hos dette folket, gjør ørene tunghørte, klin øynene til, så det ikke kan se med øynene og ikke høre med ørene, ikke forstå med hjertet og ikke vende om og bli leget!» Da spurte jeg: «Hvor lenge, Herre?» Han svarte: «Til byene er øde, og ingen bor i dem, til husene er folketomme, og landet ligger som en ødemark.» Langt bort skal Herren sende folket, øde og tomt skal det bli i landet (Jesaja 6).
Vi leser hvordan Gud forherder folket, og hvordan profetens smerte kommer til uttrykk ved spørsmålet om hvor lenge dette vil vedvare. Gud svarer at forherdelsen vil vedvare inntil byene er folketomme og landet ligger øde – altså tilsvarende med det Jesus profeterer. Budskapet bringer også hos Jesaja håp knyttet til en tid etter at folket er fordrevet, byene blir folketomme og landet ligger øde.
Paulus forkynnelse om Guds dom over Israel, og om tiden deretter
Denne forherdelsen er også omtalt av apostelen Paulus. I Romerbrevet 9-11 forklarer Paulus at Gud ikke har forkastet sitt folk, og at paktene og løftene selvfølgelig er gyldige. Apostelen forklarer at israelerne har gått glipp av paktenes og løftenes velsignelser, ved sin vantro. Men Gud er trofast, og dersom/når israelerne kommer til tro, vil alle disse velsignelsene forløses. Han forteller at folket har forkastet evangeliet, og knytter dette til at folket er forherdet – idet han siterer Jesaja 6.
Men Paulus slutter ikke med det, han fortsetter med å fortelle om at forherdelsen en gang vil tas bort, og at hele Israel da vil ta imot Jesus som Messias og bli frelst:
Brødre, jeg vil si dere en hemmelighet, så dere ikke skal ha for store tanker om deres egen forstand: En del av Israel er blitt forherdet, inntil folkeslagene er kommet inn i fullt tall. På denne måten skal hele Israel bli frelst, slik det står skrevet.. (Romerbrevet 11).
Et mønster i det profetiske ord – oppfylles like for våre øyne
Vi ser med dette et tydelig mønster i det profetiske ord, slik det fremkommer hos profeten Jesaja, Jesus Messias og apostelen Paulus:
- Gud forherder folket, så de ikke tar imot Evangeliet. Landet blir inntatt av fiender, og folket drept eller bortført til folkeslagene. Byene vil bli folketomme – Jerusalem vil bli trådt under fot av folkeslagene – og landet ligge øde og tomt. Alt dette er oppfylt.
- Evangeliet utgår til folkeslagene, inntil folkeslagene er kommet inn i fullt tall. Vi ser dette oppfylles for våre øyne.
- I avslutningen av denne perioden vil folket vende hjem til landet og bygge det opp. Jerusalem vil ikke lenger være trådt under fot av folkeslagene. Også dette ser vi oppfylles for våre øyne.
- Hele Israel vil bli frelst. Dette ligger foran. Men kan den åndelige oppvåkningen blant jøder og veksten i den messianske bevegelsen i Israel bære bud om at dette er i ferd med å skje?
I denne forbindelse vil også dommen ramme folkeslagene. Når Gud dømte folket sitt fordi de forkastet Messias og Evangeliet, skal han slett ikke spare folkeslagene for å gjøre det samme. Det venter en dom over alle verdens nasjoner, slik det venter en endelig dom over hvert menneske som har forkastet Jesu evangelium. Gud er både god og streng – han står den stolte imot, men den ydmyke gir han nåde. Jesus døde som et stedfortredende og sonende offer for all synd og skyld. Men dersom vi sier nei til nåden og troen, så vil vi selv måtte stå til rette for vår synd og skyld – dommen og straffen vil ramme oss. Gud er rettferdig. Han vil gå i rette med all urettferdighet, intet er skjult for ham.
Hva vil hende etter Jesu gjenkomst? Alt Gud har talt vil få sin oppfyllelse og bli virkelighet
Apostelen Peter lar oss ikke være i tvil om at Gud vil oppfylle alle sine løfter, og at alle profetier vil få sin oppfyllelse. Like etter pinsedagen kaller han jødene til å omvende seg, og forklarer samtidig at alt det Gud har talt vil bli virkelighet – alt sammen:
Jeg vet nok, brødre, at dere handlet i uvitenhet, akkurat som deres rådsherrer. Men slik oppfylte Gud det han på forhånd hadde latt alle profetene forkynne, at hans Messias skulle lide. Gjør derfor bot og vend om, så skal deres synder bli strøket ut. Da skal Herren gi tider med lindring, og han skal sende den Messias som er bestemt for dere, Jesus. Han skal være i himmelen inntil den tid kommer da alt det gjenopprettes som Gud har talt om fra eldgamle dager gjennom sine hellige profeter (Apostlenes gjerninger 3).
Lurer man på hva som vil hende etter at Jesus er kommet tilbake, kan man altså lese om det hos profetene, ifølge apostlene Peter. Jeg vet ikke hvem andre man skulle spørre?
Jesus har sagt at han ikke kommer tilbake før evangeliet er forkynt for alle folkeslag, og han har sagt til jødene at de ikke skal se ham før de sier velsignet være han som kommer i Herrens navn.
Oppsummering
Når vi, like for våre øyne, ser evangeliet forkynnes for alle folkeslag, og ser jødene vende hjem til landet sitt og Jerusalem, så forstår vi at Gud er trofast, og at tiden for Jesu gjenkomst nærmer seg. Vi forstår at folkeslagene snart vil ha kommet inn i fullt tall, at det venter en dom over nasjonene og at hele Israel snart vil bli frelst. Vi ser også en historisk åndelig oppvåkning foregå blant jødene i og utenfor Israel. Ikke siden Jesus og apostlenes dager har så mange jøder tatt imot Jesus som Messias.
Paulus oppsummerer Guds frelsesplan slik: Dere [folkeslagene] var en gang ulydige mot Gud, men nå har dere fått miskunn, fordi de andre [jødene] var ulydige. På samme måte har de nå vært ulydige, men den miskunn dere har fått, skal føre til at de nå får miskunn. Gud la alle under ulydigheten for å kunne miskunne seg over alle. Det er nåde over nåde.
Jeg sier dere at Kristus ble en tjener for de omskårne for å vise at det Gud har sagt, er sant, og for å stadfeste de løfter som var gitt til fedrene. Men de andre folk skal prise Gud for hans miskunn, slik det står skrevet: Derfor vil jeg prise deg blant folkene og lovsynge ditt navn. Videre heter det: Gled dere, folkeslag, sammen med hans folk.