Et bad fra tempeltiden ble nylig avdekket på Jerusalems Oljeberg på stedet som antas å være Det nye testamentets Getsemane. Denne regnes som det første beviset som knytter pilegrimsstedet til perioden Jesus levde.
Ifølge de fire evangeliene betyr Getsemane “olivenpresse” på hebraisk.
For første gang har vi arkeologiske bevis fra andre tempeltid, Jesu dager, sa Amit Re èm som er Israels antikvitetsmyndighets distriktssjef i Jerusalem mandag.
Funnet gir ikke evangeliene konkrete bevis. Dog peker det på muligheten for at det var en oljepresse på stedet. Dette indisiet ser ut til å stemme overens med det nye testamentets navn på stedet der Jesus tilbrakte sin siste natt før korsfestelsen.
Det finnes dusinvis, om ikke hundrevis av lignende bad i landet Israel, sa Re’em til The Times of Israel. Men dette rituelle badet, også kjent som en mikveh, representerer for første gang at det er noen fysiske, arkeologiske bevis på det tradisjonelle stedet Getsemane. Et mål for kristne pilegrimsvandrere gjennom århundrer. Det er ikke selve badet vi er så begeistret for, snarere tolkningen og betydningen av den. For til tross for flere utgravninger på stedet fra 1919 og utover, og flere funn fra bysantinerne og korsfarerne, og andre – har det tidligere ikke vært ett eneste bevis fra Jesu tid. Ingenting! Som arkeolog, dukker følgende spørsmål opp: Finnes det bevis på historien fra Det nye testamente i området, eller utspant den seg andre steder? sa Re’em.
På Jesus tid, ville et Getsemane overfyllt av oliventrær befunnet seg på utsiden av Jerusalems murer.
De fleste rituelle bad fra perioden er gravd ut i hjemmene til velstående personer. I bygninger for offentlig bruk, nær kirkegårder eller i jordbruksområder, la han til.
Ifølge den jødiske loven, når du produserer vin eller olivenolje, må du bli renset. Så det er stor sannsynlighet for at det i løpet av Jesus tid var en oljepresse, sa Re`em.
Arkeologer brukte stratigrafisk sammenheng og typologiske sammenligninger for å datere badet tilbake til tiden for det andre tempelet. Dog har ikke forskningen slått dette vitenskapelig fast.
Det neste trinnet for å undersøke mikven vil være å ta gipsprøver og sende dem til mikroarkeologer som blant annet vil lete etter småkorn av olivenpollen. Hvis disse blir oppdaget, vil forbindelsen til oljeproduksjonen bli mer sikker, sa Re’em.
Men han advarte om at slik testing er tidkrevende, og svarene vil ikke være umiddelbare. De vil heller ikke gi endelig bevis for pilegrimenes 1500 år gamle tilknytning til Getsemane.
Badet er det første og hittil eneste beviset fra det andre templets tid på stedet. Det ble oppdaget tilfeldig under en hule i byggeprosessen av en tunnel. Denne skulle forbinde Alle Nasjoners Kirke med Kidron-dalen i forbindelse med et nytt besøkssenter. Siden den gang har Israels antikvitetsmyndighet og studenter fra Studium Biblicum Franciscanum utført utgravninger på stedet.
Utgravninger ble også foretatt ved foten av kirken fra 1920-tallet i Kidron-dalen, hvor rester av en bysantinsk kirke og et korsfarer-kloster ble funnet. Ifølge en IAA-pressemelding var kirken i bruk fra det sjette århundre etter Kristus gjennom det åttende århundret, som var etter den muslimske erobringen.
Det interessante er å se at kirken [fra den bysantinske epoken] ble brukt på denne tiden. Den kan til og med ha blitt grunnlagt mens Jerusalem var under muslimsk styre. Kristne pilegrimsreiser forekom også i denne perioden.
Når det gjelder den nyoppdagede kirken fra den bysantinske tiden, sa Re’em at det ikke er noen dokumentasjon for denne spesielle kirken.
Dog mener han at området må ha vært en forbindelse mellom flere kirker, som hver for seg dokumenterte en fortelling om Jesu prøvelser på stedet.
Det middelalderske klosteret, hospitset eller besøkssenteret, hadde flere kamre og et “sofistikert” vannsystem. Disse inkluderte to store, kryssdekorerte sisterner, ifølge IAA. Re’em sa at det sannsynligvis ble ødelagt av Ayyubid-sultanen Salah-a-Din i 1187 etter Kristus ifølge rester på stedet. Det finnes dokumentasjon på at sultanen beordret at steiner fra raserte Oljebergkirker skulle brukes å befeste bymurene.
Resultatene ble presentert mandag på en liten konferanse med Custos of the Holy Land Fr Francesco Patton, Israels antikvitetsmyndighets arkeologer. Samt lærde fra Studium Biblicum Franciscanum, inkludert Studium Biblicum Franciscanum arkeolog far Eugenio Alliata.
Alle Nasjoners Kirke, bygget mellom 1919 – 1924, er en av flere franciskanske eiendommer i Det hellige land. Setet for den fransiskanske tilsynsmann ligger ved siden av den gamle byens nye port. Fra 1217 har en rekke tilsynsmenn overvåket ordenens arbeide i Det hellige land. Dette inkluderer områdene Israel, Palestina-Arabia, Jordan, Libanon, Egypt (delvis ), Kypros og Rhodos.
Medlemmer av Fransiskaner-ordenen var blant de banebrytende arkeologene i Det hellige land. Deres Terra Sancta-museum har vært i kontinuerlig drift siden 1902 i Jerusalems gamleby. Denne har tjent som et fristed for arkeologi fra krigsherjede områder, inkludert den islamske staten herjet Palmyra og Syria.
Ordren hevder at åtte oliventrær på stedet dateres tilbake til Jesu tid, noe som ville gjøre dem til de eldste i verden.
Francesco Patton, sa i en pressemelding fra IAA:
Getsemane er en av de viktigste helligdommene i Det hellige land, fordi tradisjonen på dette stedet minnes Jesu bønn og sviket. Derfor besøker og ber årlig millioner av pilegrimer på dette stedet. De siste utgravningene har bekreftet antikken til det kristne minnet og tradisjonen knyttet til stedet. Dette er veldig viktig for oss og for den åndelige betydningen knyttet til de arkeologiske funnene, sa Patton.
Kilde TimesofIsrael