Både Vårt Land og Dagen stiller gode spørsmål til Bispemøtets uttalelser på lederplass, skriver Den Norske Israelsmisjon i en pressemelding.
Olav Fykse Tveit og biskopene i Den norske kirke har den siste tiden kommet med flere overraskende og krasse utspill mot kristne venner av Israel. Tidligere Oslo-biskop Ole Christian M. Kvarme og biskop i Oslo katolske bispedømme, Bernt Eidsvik, har kommet med tydelig kritiske uttalelser til disse utspillene.
Uttalelsen er også uklar når det gjelder hva biskopene mener om staten Israels rett til eksistens. Den Norske Israelsmisjon savner også et tydelig oppgjør fra biskopene når det gjelder erstatningsteologi, heter det videre i pressemeldingen fra Israelsmisjonen.
Det sier mye om bispemøtets uttalelser, når lederne i Den Norske Israelsmisjon sitter igjen med spørsmål om hva biskopene mener om Israels rett til å eksistere.
Når både Eidsvig, Kvarme og Den Norske Israelsmisjon etterspør Fykse Tveits og biskopenes oppgjør med erstatningsteologien, så er ikke en utenforstående i tvil om at Fykse Tveit og biskopene har et uavklart forhold til denne teologien både Eidsvig, Kvarme og Den norske israelsmisjonen tar sterk og tydelig avstand fra.
Fykse Tveit og biskopenes angrep på «kristensionisme»
Det er kritikkverdig at Bispemøtet synes å tilta seg definisjonsrett på begrepet «kristensionisme». Deres definisjon setter merkelapp på en gruppe kristne og gir karakteristikker som få i Norge vil kjenne seg igjen i.
Tar Bispemøtet avstand fra all sionisme?
Når Bispemøtet omtaler og definerer kristensionisme slik de gjør, er det stor risiko for at definisjonen fungerer som hersketeknikk. Deres konklusjon blir da: «Kristensionisme er teologisk og menneskerettslig uholdbart». Dette holder ikke mål.
Fykse Tveit og biskopenes karikering av kristne som støtter Israel
..det er fullt mulig å være kristen sionist og samtidig ha omsorg for og kjærlighet til det palestinske folk. Det er kritikkverdig at Bispemøtet unnlater å si noe om dette, da denne holdningen trolig representerer majoriteten av kristne sionister i Norge.
Biskopenes uttalelse fungerer dermed paradoksalt nok ikke som brobygging mellom kristnes holdninger og engasjement i Israel, men står i fare for å øke konfliktnivået og meningsforskjellene her hjemme. Det blir da uvisst hva Bispemøtet ønsker å oppnå..
Israelsmisjonen: Den norske kirke mangler en israelsteologi
Det er ifølge Bispemøtet uenighet om hvordan landløftene skal fortolkes. Det er det også i Den Norske Israelsmisjon, ikke minst når det gjelder de konkrete oppfyllelsene. For hva mener biskopene i dette lærespørsmålet – hva er deres israelsteologi? Svaret synes å være at Bispemøtet mangler en israelsteologi.
Hvorfor fremmer Den norske kirke en ensidig kritikk av Israel?
Bispemøtet løfter fram begrepet «rettferdig fred». Er det ikke også uenighet om hvordan dette skal forstås, for ikke å si oppnås?
Bispemøtet nevner «ulovlig okkupasjon» som det største hinder for «rettferdig fred». Hvorfor er kritikken mot palestinske myndigheter og fundamentalistisk islamsk ideologi fullstendig fraværende?
Hvorfor lytter ikke Den norske kirke til evangeliske kristne arabere og den jødiske messianske bevegelsen?
Den Norske Israelsmisjon mener derfor det er kritikkverdig at biskopene, som med rette påpeker at vi må lytte til våre trossøsken i Midøsten, ikke selv lytter eller viser vilje til å høre på evangelikale arabiske ledere eller Jesus-troende (messianske) jøder. Vi vil derfor, som vi har gjort ved flere andre anledninger, oppfordre norske kirkeledere og Bispemøtet til også å høre ledere fra evangelikale arabiske menigheter i Israel og fra messianske ledere. Den Norske Israelsmisjon vil gjerne bistå Den norske Kirke i å lytte til en enda større del av våre trossøsken i Midøsten.
Konklusjon
Ola Christian Kvarme, Bernt Eidsvik og Den Norske Israelsmisjon utfordrer Olav Fykse Tveit og biskopene på deres teologi. De kristne kirkesamfunnene Fykse Tveit og biskopene benevner som sine samarbeidsaktører i Midtøsten har en israelsteologi som er godt kjent. Deres erstatningsteologi kommer tydelig til uttrykk ved Karos-dokumentet og konferansen Christ at The Checkpoint.
De røstene Fykse Tveit og biskopene hører «rope om hjelp» er arabiske røster som definerer jødene som innflyttere og inntrengere i Israel og Jerusalem; jødene er okkupanter som har stjålet arabernes land og innført apartheid.
Disse røstene forkaster altså ikke bare jødenes legitime rett til Israel og Jerusalem ut fra gitte tolkninger og bruk av Folkerett og Menneskerettigheter, de argumenterer også ut fra Bibelen:
- Guds evige pakt med Abraham har ikke gyldighet
- Han som spredte Israel har ikke samlet dem
Det ser ut til at Kvarme, Eidsvik og Israelsmisjonen er usikre på om dette også er Fykse Tveit og biskopene i Den norske kirkes overbevisning. Mener Fykse Tveit og biskopene at Guds evige pakt med Abraham har gyldighet? Mener Fykse Tveit og biskopene at han som spredte israelerne samler dem?
Link til pressemelding fra Den norske israelsmisjon (tekst i kursiv):
https://www.israelsmisjonen.no/artikkel/bispemotet-og-kristensionisme-2020