Serien vant to Webby Awards i 2020, for beste bruk av historier og for beste kampanjer på sosiale medier.
– Den israelske nasjonen laget historien om Eva ved at de adopterte henne, elsket henne og fulgte henne, sa Mati og Maya Kochavi i en uttalelse.
– Etter dem kom millioner av seere over hele verden.
Kochavis sier at Webby-prisen ga en ny åpning for folk til å bli kjent med Eva, en 13 år gammel jente som led og ble myrdet i Auschwitz – fordi hun var en jødisk jente.
De to tok fatt på prosjektet for å bidra til å spre kunnskap og minnet om Holocaust blant den yngre generasjonen. De skjønte at det beste stedet å gjøre det på var Instagram. De leste dusinvis av dagbøker før de bestemte seg for Eva Heyman.
– Eva er den typen jente moderne barn kan relatere seg til, sa Maya Kochavi i fjor i forkant av Israels årlige Holocaust-minnedag.
Heyman var en av ca. 430 000 ungarske jøder som ble deportert til Nazi-Tysklands konsentrasjonsleire så sent som mellom 15. mai og 9. juli 1944.
Heymans historie blir fremstilt som om hun eide en smarttelefon under andre verdenskrig og brukte Instagram for å kringkaste det som skjedde i livet hennes. Serien ble skapt med skuespillere og har en stilisert, Hollywood-følelse over seg.
Historien har også vunnet andre priser. «Eva.Stories» Instagram-kontoen har nå 1,6 millioner følgere.
Kilde TimesofIsrael 20. mai