I resolusjonene heter det at EU har behov for «å garantere at bistandsmidler fra EU … ikke benyttes til å finansiere skolebøker og annet utdanningsmateriell som oppfordrer til religiøs radikalisering, intoleranse, etnisk vold og martyrdød blant barn.»
Resolusjonene påpeker at “problematisk materiale i palestinske skolelærebøker fremdeles ikke er fjernet,” og slår slik alarm om at palestina-araberne fortsetter å lære opp palestina-arabiske barn til å hate jødiske israelere og omtale terrorister som har drept sivile uskyldige jødiske kvinner og barn som idealer og helter – martyrer falt i hellig krig (jihad). Dette til tross for tidligere advarsler.
EU-kommisjonen – EUs utøvende arm – ble oppfordret til å sørge for at alle lærebøker og alt undervisningsmateriell gjenspeiler felles verdier og fullt ut oppfyller UNESCOs standarder som fremmer fred, toleranse og sameksistens i skoleopplæringen.
Marcus Sheff – administrerende direktør for IMPACT, som undersøker palestinsk utdanningsmateriell, kommenterer resolusjonene slik:
Europaparlamentet er «tydelig irritert over at europeiske bistandsmidler til den palestinske utdanningssektoren, blir brukt til den mest hatfylte, voldelige og ekstreme læreplanen i verden.»
Kilde: The Algemeiner.