I rapporten erkjenner biskopene at den romersk katolske kriken ikke løftet en finger for å hjelpe jødene, men i stedet samlet sine ressurser til å støtte opp under nazismen. Man trenger bare å sitere noen få linjer fra teksten for å forstå hva de nåværende biskopene synes om sineforgjenger i krigstid:
«… det ikke var noen form for protest fra de tyske biskopene mot det nasjonalsosialistiske utryddelsesprogrammet.»
Katolske geistlige, inkludert fra vatikanet, hjalp tusenvis av nazister med å rømme til Latin-Amerika etter krigen. Slik unngikk flere hundre ledende nazister rettsoppgjøret i etterkrigstiden. Av kirken ble etterkrigsoppgjøret oppfattet som en hevn og man beskyttet derfor nazistene fra de allierte.
Den nåværende lederen for den tyske katolske biskopskonferansen, Georg Bätzing, sa at innrømmelsene i rapporten ikke er enkle for biskopene: Det er ikke lett for oss å dømme våre forgjengere, men vi må konfrontere historien for å lære av den, uttalte biskopen.
Hvorfor ventet biskopene 75 år med denne innrømmelsen? Vi er nå generasjoner av biskoper senere. Hva gjorde det så vanskelig for biskopene under krigen å innrømme sitt svik? I katolisismen spiller jo bekjennelse av synd en sentral rolle. Man skulle tro at katolisismenes derfor ville oppmuntre til en slik innrømmelse.
Selv sammenlignet med andre tyske kirkesamfunn, tok det lang tid før de katolske biskopene «bekjente sine synder.». Den Evangeliske Kirke i Rheinland-området innrømmet i 1980 sitt medansvar for forfølgelsen og nedslaktningen av jøder i Tyskland.
Rapporten gjør det mulig for oss å få et bedre perspektiv på en skandaløs hendelse som skjedde i mars 2007. Tjuesju tyske katolske biskoper foretok en pilegrimsreise til Israel. Dette var ment å være et symbol på forsoning mellom jøder og katolikker.
Under besøket i Israel antydet både Gregor Maria Hanke, biskop av Eichstätt, og Walter Mixa, biskop av Augsburg, at jødene opptrer som nazister ovenfor palestina-araberne.
Palestina-arabernes Ramallah ble av de katolske biskopene sammenlignet med den umenneskelige jødiske gettoen i Warszawa.
En annen delegat var den avdøde kardinal Joachim Meisner, erkebiskop av Köln. Han sammenliknet grensegjerdet satt opp for å forhindre selvmordsbombere med Berlin-muren.
Kardinal Karl Lehmann, daværende styreleder for den tyske biskopskonferansen, snakket på Yad Vashem om de dype båndene mellom jøder og katolikker. Den katolske kirke i Tyskalnd publiserte senere at kardinalens uttalelser kun var representativ for biskopene i delegasjonen.
Siden den gang har det blitt avdekket at 1640 prester i den katolske kirke i Tyskland var involvert i seksuelle overgrep i perioden 1946 – 2014, de aller fleste overgrepene var mot barn. Hvor mange flere overgrep som har funnet sted vet ingen.
Hvem vet hva de enorme krigstidsarkivene i Vatikanet kan avsløre om pavens og vatikanets rolle under andre verdenskrig?
Kilde: Israel National News.